Dead Space Remake Review (2024)

GamingPCPS5ReviewsTrailerXbox Series X

by Pim, Sel

written by Pim, Sel

Tegenwoordig zijn er veel games die een remaster of een remake krijgen. Zo gaan we het vandaag ook hebben over Dead Space die onlangs een remake heeft gekregen. Het originele Dead Space is in 2008 verschenen voor de Playstation 3, Xbox 360 en PC. Nu zijn we 15 jaar verder en is er dus een remake verschenen van Dead Space wij hebben de game flink onder de loep genomen en hieronder lees je onze bevindingen!

Dead Space Remake Review (2)

Sommige remakes proberen iets totaal nieuws met een game te doen. EA’s Motive Studio heeft zich strak gehouden aan wat het origineel een succes maakte. Dit is natuurlijk niet heel erg want het origineel was heel sterk te noemen. Het weerzien van de USG Ishimura is super mooi in elkaar gezet en smaakt naar meer.

Het verhaal draait om de ruimte ingenieur Isaac Clarke die zich bij de bemanning heeft gevoegd van de Kellion. De Kellion heeft een noodoproep gekregen van de USG Ishimura en gaan er op af om te kijken wat er mis is. Als je eenmaal aan boord bent van de USG Ishimura merk je snel dat het er niet helemaal pluis is. Alle communicatie met de bemanning van de USG Ishimura werd niet beantwoord en al vrij snel merk je dat er iets ergs aan de hand is. Er is een uitbraak op het schip van wezens die ook wel Necromorphs genoemd worden. Isaac gaat op onderzoek uit op het schip om te onderzoeken wat precies het probleem is en zijn vriendin Nicole te vinden die als arts werkt op het schip. Zijn doel is om Nicole terug te vinden en met zijn crew weer huiswaarts te gaan.

Dead Space Remake Review (3)

Het verhaal in de game word verteld door middel van Text en Audio logboeken en ook door communicatie met je huidige bemanning van de Kellion. Wat de game nu wel interessanter maakt is dat Isaac nu meer een persoonlijkheid is. Hij praat zelf en zet ook vaker zijn helm af iets wat in het origineel minder tot niet voorkwam. Dit zorgt ervoor dat je een band kan gaan krijgen met Isaac. Isaac word weer ingesproken door Gunner Wright die ook de vervolg delen van het origineel op zich nam. Naast het hoofdverhaal kun je ook een aantal side quests ondernemen waardoor je vanuit het perspectief van Nicole kan zien wat er allemaal aan boord van de USG Ishimura is gebeurd.

Wat deze remake natuurlijk nodig heeft is een ijzersterke verbetering op visueel gebied en laten we maar zeggen dat dat goed gelukt is. De game is ontwikkeld in de nieuwste EA Frostbite Engine en het ziet er allemaal indrukwekkend uit. Het verschil tussen de Dead Space van 2008 en die van nu is echt gigantisch en dat is natuurlijk niet meer dan normaal met wat de mogelijkheden van tegenwoordig allemaal met zich meebrengen. Wat je in dit deel krijgt is een grafisch prachtige game met nog meer details dan voorheen. Wat ook een gigantisch voordeel is is dat er geen laadtijden meer zijn. Het speelt heerlijk weg.

De actie in de game blijft hetzelfde als dat we in het origineel hebben gezien. Het wegschieten van de lichaamsdelen van de Necromorphs is heerlijk en mooi neergezet. Er is nu ook een peeling-systeem waarbij je dus vijanden compleet kunt gaan ontleden tot aan het bot. Met de Plasma Cutter die je in het begin van de game al krijgt kun je vijanden heerlijk ontleden maar de andere wapens zijn ook verbeterd en hebben ook meer functies dan in het origineel. Ook heb je de mogelijkheid om met Stasis pulsen de tijd te vertragen en met Kinesis kun je voorwerpen verplaatsen.

Dead Space Remake Review (4)

Zijn er dan helemaal geen minpunten te noemen in deze game? Het enige wat ik zo snel voor me kan halen is dat ik de reis door de USG Ishimura vrij kort vond. Ik was er tussen de 10 á 12 uur mee bezig en toen zag ik de credits. Gelukkig zijn er genoeg moeilijkheidsgraden om het je jezelf toch nog wat moeilijker te maken.

Conclusie

Met de Dead Space Remake haal je een pracht van een game binnen. De game bied je actie en horror momenten van de bovenste plank en zet dit nog eens prachtig neer voor je. Dit is wat ik noem een definitieve versie van een game waarbij alles klopt.